A) Lamba ışık üretir B) TFT LCD sıralamasını ayarlar C) LCD
sıralaması gereken ışık miktarını belirler D) Renk Filtresi,
renkleri üretir
TFT LCD- SIVI KRİSTAL EKRAN
Arka ışıktan görünen ışın açık TFT
hücrelerinden LCD matrise doğru geçer.
Açık veya Kapalı hücre LCD sürücü tarafından kontrol edilir.
Renkfiltresinden geçerek ışının LCD’den aldığı resim bilgilerini
ön panele taşır.
LCD TV PANEL YAPISI
1-En ön esnek fiber
cam
2-TFT panel
3-Panel kılavuzu
4-İnce film tabaka DBEFD
5-Prizma U
6-Prizma L
7-Difüzör Prizma
8-Difüzör Plaka
9-Arka Kartuş
10-Alt kapak
11-Sürücü kartları
12-Pano uzantıları
13-Esnek şerit kablo
LCD Panellerin Özellikleri ve Çalışma
Prensibi LCD panellerdeki en büyük özellik, görüntünün elde edilmesinde
büyük rol oynayan sıvıkristal yapıdır.
Sıvı kristal
yapıdaki madde ne katı ne de sıvı diyebileceğimiz bir durumda bulunur.
Sıvı kristalin bu özelliği sayesinde çok az enerji uygulayarak katı veya
sıvı duruma rahatlıkla geçirilebilir. LCD monitörlerde normalde bükümlü
nematik tip sıvı kristal kullanılmaktadır. Bu sıvı kristal yapıya
elektrik enerjisi uygulandığında bükümler açılır ve kristal moleküler
yapı duruş açısını değiştirir. Bu özellik kullanılarak, sıvı kristal
kanalın içinden ışığın geçmesine yol verilir. LCD panellerin her bir
pikselinde sıvı kristal madde bulunmaktadır ve binlerce pikselden
oluşmaktadır. Her pikselde 3 adet renk hücresi (RGB -alt piksel)
bulunur. Bu monitörlerin satır ve sütunlarında bulunan piksellerin her
biri elektrotlara bağlıdır. Elektrotlar aracılığıyla istenilen renk
hücresine elektrik akımı gönderilerek panelde görüntü elde edilir.
TFT LCD : THIN FILM
TRANSISTOR LIQUID CRYSTAL DISPLAY TFT
'Thin Film Transistor'ün
kısaltılmışı olup pikselleri aktif olarak denetleyen elementleri
tanımlar. Bu sebepten "aktif matris TFT" olarak da adlandırılırlar. Düz
ekran kategorisi kendi içinde LCD (likit kristal) panel teknolojisine
sahiptir. Işık kaynağı olarak floresan lambalar kullanılmıştır. TFT-LCD
olarak adlandırılan bu cihazlar arkadan aydınlatmalı ekranlar
sınıfındadır. Işığın TFT ’ deki iletim tekniğinin açıklaması
Elektrodlar arasına voltaj uygulandığı zaman ışığın durumu
Elektrodlar arasına voltaj uygulanmadığı zaman ışığın durumu
TFT LCD Ekranda her piksel 3 alt pikselden oluşan hücreler oluşmuştur.
Elektrotlar aracılığı ile üç ayrı rengin yoğunluğu belirlenerek
istenilen renk elde edilir.
CCFL
BACKLIGHT (FLOUERASAN LAMBA)
LCD
ekranlarda kullanılan ve indium-tin oksit le kaplanmış, adres
elektrodları döşenmiş iki şeffaf fiber camın arasına yerleştirilen
bükümlü nematik tipteki sıvı kristal maddeden oluşmuş noktalar aracılığı
ile görüntü elde edilmektedir. Alt fiber camdaki adres tarama hattı
elektrodları satırlar için, üst fiber camdaki adres tarama hattı ise
sütunlar içindir. Panel yapısına göre (HD-FULL HD) binlerce pikselden
oluşur ve her pikselde 3 adet renk hücresi (Altpiksel RGB) bulunur. Her
pikselde kullanılan bu sıvı kristal yapıya elektrik enerjisi uygulandığı
zaman bükümler şeklinde açılırlar. Yukarıdaki şekilde de görüldüğü gibi
piksel içindeki yapıda kullanılan polarizörler gelen ışığı kutuplayan
elemanlardır. Panelin bu çalışma özelliğinden faydalanılarak arkadan
gelen ışığın sıvı kristal kanalın içinden geçmesi sağlanır. Paneldeki
satır ve sütunlarda bulunan piksellerin her biri elektrodlara
bağlanmıştır. Bu elektrodlar aracılığı ile istenilen pikseldeki renk
hücresine elektrik akımı verilerek uygulanan resim görüntüsü panelin
ekranında elde edilir.
Arka
aydınlatma olarak bilinen Fluoresan lambadan oluşan ışık kaynağı, TFT
(Thin Film Transistör) dilim panellerin arasına uygulanan gerilimin
elektrik alan etkisi ile geçirgenlik özelliği değişebilen ve gelen ışığı
kutuplayan polarize filtreden geçtikten sonra, Likit kristal hücreler
denilen binlerce küçük piksellerden oluşan bu katman gurubundan geçer.
Hücreler, ekran boyunca sıra halinde dizilerek piksellerden(ekrandaki
küçük noktalardan) ikinci polarize filtre ile geçmesine izin verir.
Işığın aracılığıyla bloklardan ve her bir kristalden geçmek suretiyle
kristal yapılandırma yöntemiyle ekranda görüntü oluşturulmuş olur. Her
hücre veya her altpiksel bir kontrol gerilimi ile ayrı ayrı ele
alınabilir. Bu demektir ki, örneğin; 15“ bir LCD monitör ekranda, 1024 x
768 yani2,359 296 adet altpiksel (1024 x 768 x 3) çözünürlüğe sahiptir.
Bazen bir veya daha fazla piksel, elektrik akımı verildiği halde
mekanizması başarısız olarak tamamen karanlık bir hücre (ölü hücre) ya
da "kötü" piksel şeklinde görebiliriz. LCD monitörlerde ölü piksel
kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Piksel hata oranı LCD monitörlerde
sıfır olmak zorundadır.Monitörlerin tipine göre nokta aralıklarının
mesafesi 0.2 mm ile 0,3 mm arasındadır.
LCD renkli
ekranlar, Pasif matris ve Aktif matris
olmak üzere iki temel türde yapılmıştır.
Pasif
matris sistemlerde renklerin elde edilmesi; aydınlanacak olan
hücrelerin adres hatları taranarak uygulanan gerilime göre hücre renk
yoğunluğu belirlenir. Uygulaması kolay olmasına rağmen piksellerin
görüntülemedeki cevap verme gecikmesi yüzünden tepkime süresinin
kalitesi düşük olur, dolayısı ile tercih sebebi olmamaktadır.
Aktif
matris sistemlerde Thin Film Transistör (TFT) denilen bir yapı
kullanılmıştır. İnce film kalınlığında olan bu TFT katmanında bütün
piksellerdeki her cell’in arkasında binlerce transistör ve kapasitör
kullanılmıştır. Transistör, saydam olan elektrodu sürmekte, kapasitörtör
ise, yeni tazeleme sinyali gelene kadar pikselin çalışma gerilimini
korumuş olur. Gelen değişikliğe cevap verme süresi hızlı olduğu için
görüntü kalitesi yüksektir ve imalatçı firmaların tercih sebebi bir
teknoloji seçeneği olmuştur.
Aktif matris
LCD paneller geleneksel CRT ekranlar kadar keskin renkli görüntüler
üretirler. Temelde TFT ince film küçük anahtarlama transistörleri ve
kapasitörler şeklinde belirlenmiş, üç unsurdan (Cellden) meydana gelen
her bir piksel için kırmızı, yeşil ve mavi ışık kaynağının geçiş
kontrolunu sağlar. Piksel adresi için, uygun satır ve sütunlarvardır. Bu
satır ve sütunlar aracılığı ile TFT transistörler işlemci tarafından
gerektiği kadar tetiklenme suretiyle, her cell ayrı ayrı kontrol
edilerek bir pikselden istenilen ışık miktarı karışımı elde edilir.
Şekilde de görüldüğü üzere tüm satır ve sütunlar ayrı ayrı birer noktada
matrix mantığında kesişmektedirler. TFT transistörler tetiklenmedikleri
zaman kapalı olduğundan, belirlenen kapasitör bir çalışma içerisinde,
piksel siyah olarak görünür. Pikseli kapasitörün çalışma özelliği ile
sonraki yenileme döngüsüne kadar aktif olarak tutmak mümkündür. Sütun ve
satırlardan LCD panelin kristal yapısı içerisindeki bir cell’e verilen
gerilim miktarı çok hassas bir yapıyla kontrol edilir. Thin film
transistörlerle kontrol edilen ve sadece yeterince biraz ışık
aracılığıyla ön panele geçip görüntü için gerekli noktalardan birini
oluşturmuş oluruz. Beyaz ışık ya da geçiş kapısının kapanmasıyla hücre
karanlığa bürünür ve sonuç olarak daha hızlı tepki sürelerinin oluşması
sağlanır.
(Response
time) LCD kullanımında ön ve arka elektrod yüzeyler arasındaki
hızlı tepkime süresi sayesinde özellikle çok hareketli görüntülerdeki
görüntü kaybı ve bozukluğu ortadan kaldırılmış olur.
TEPKİME SÜRESİ
Tepkime süresi
(Response Time), LCD paneldeki bir pikselin, aktif (siyah) konumdan
aktif olmayan (beyaz) konuma geçmesi ve tekrar aktif (siyah) durumuna
gitmek üzere, sıvı kristal hücresindeki (piksel) değişiklik için geçen
süreye denir..
Bu tepkime
süresi pratik açıdan, piksel hızı anlamına gelir ve ekrandaki resim
yenileme ne kadar hızlı değişebilir ise bu geçiş daha güzel bir görüntü
izleme zevki meydana getirir.Tepkime süresi çok yavaş ise, oyun ve
filmlerde, geçişlerde gölgelenme veya bulanıklık etkilerini daha fazla
görmüş oluruz.
Bu
durum izleyici tarafından istenmeyen bir konudur.
Tepkime
süresi milisaniye ile ölçülür. 5 milisaniye ve üzerindeki süre iyi bir
tepkime süresi değildir.8 milisaniye kötü bir tepkime süresidir.
Özellikle çocukların gözleri 5 milisaniyenin üzerindeki görüntü
geçişlerini, piksellerdeki renk değişikliklerini yakalayabilmektedir.
İdeal bir LCD paneli tepkime süresi 2 milisaniye ve altında olmalıdır.
..:: LCD MONİTÖR -
KAREKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ ::..
ÇÖZÜNÜRLÜK
Çözünürlük, LCD monitör
/ Tv. ve plazma paneller de dahil olmak üzere, ekranın fiziksel yapısı
olarak panelde kaç piksel olduğunu tanımlar. Yüksek çözünürlükteki
ekran, keskin görüntü üretir. Bu fiziksel yapıLCD ekranındaki matrisi
oluşturan yatay ve dikey piksel sayısıdır. Ekran çözünürlüğü satır ve
sütun olarak ta ifade edilmektedir. Çözünürlükteki tazeleme oranı
(Refresh Rate) olan ve Hertz birimiyle ifade edilen, bir saniye içindeki
tazeleme frekansı, monitörün özelliklerinin belirlenmesinde etkin rol
oynamaktadır. Monitörlerdeki bu özellikten dolayı satışta tercih sebebi
olarak öne çıkar. Bilgisayarın ekran kartının ayarlarından, monitörün
desteklemediği bir tazeleme frekansı veya diğer bir deyişle çözünürlük
ayarı seçilmişse monitör ekranında görüntü elde edilemeyecektir.
Monitörlerin bu ekran çözünürlük özelliği, bilgisayarın ekran tazeleme
frekansı ile paralellik göstermesi gerekmektedir. Monitör ve ekran kartı
birbirilerini destekliyorsa ve dijital görüntü ara birimi olan DVI
bağlantı noktaları varsadaha sağlıklı, temiz bir görüntü için tercih
edilmesi daha uygun olur.
Aşağıdaki tabloda bazı LCD monitörler içinde bulunan çözünürlükler,
Adres ve Tarama Hatlarının Tanımı görülmektedir
;
14"-15" |
1024x768 |
(XGA) |
17"-19" |
1280x1024 |
/SXGA) |
20" + |
1600x1200 |
(UXGA) |
19" (Widescreen) |
1440x900 |
(WXGA+) |
20" (Widescreen) |
1680x11050 |
(WSXGA+ |
24" (Widescreen) |
1920x1200 |
(WUXGA) |
30" (Widescreen) |
2560x1600 |
|
Adres ve Tarama Hatlarının Tanımı
Aşağıdaki tabloda bazı
LCD Televizyonlar içinde bulunan çözünürlükler görülmektedir ;
* 640 address hattı
X 480 tarama hattı |
= |
VGA görüntüsü |
* 800 address hattı
X 600 tarama hattı |
= |
SVGA görüntüsü
|
* 1024 address hattı
X 768 tarama hattı |
= |
XGA görüntüsü |
* 1366 address hattı
X 768 tarama hattı |
= |
HD görüntüsü |
*1920 address hattı
X 1080 tarama hattı |
= |
Full HD görüntüsü |
3840*2160 Ultra-High
Definition (UHD) tarama hattı |
= |
(UHD) görüntüsü |
LCD MONİTÖR - PİKSEL HATALARI
Ölü Piksel Tespiti
ve Sıkışmış Piksel
LCD monitördeki sıkışmış ya da ölü piksel nasıl tespit edilir ve
sıkışmış piksel nasıl tamir edilir Bazen LCD ekranlarda kimi piksel
düzgün çalışmayabilir ve ekranınızda temizlenemeyen bir leke gibi
kalan bozuk pikseller oldukça sinir bozucu olur. Eğer monitörünüz
garanti kapsamındaysa monitörü yetkili servise tamire vermenizde
fayda var. Ancak, garanti kapsamında değilse, kimi zaman ekranda
olması gerekenden farklı bir renkte bir nokta ya da siyah bir nokta
görüyorsanız monitörünüzle ilgilenmenin vakti gelmiş demektir.
İki tür sorunlu piksel vardır. Maalesef ölü pikseller düzeltilemez.
Ölü piksel durumunda monitörün panelinin değişmesi gerekir başka da
çözümü yoktur. Sıkışmış pikseller ise biraz da şansın yardımı ile
tamir edilebilir.
UYARI / DİKKAT !..
AŞAĞIDAKİ YÖNTEMLERİ UYGULARKEN RİSK ALDIĞINIZI UNUTMAYIN
Yazılım Yöntemi Ekranınızda ölü ya da sıkışmış piksel olup
olmadığını tespit etmek için çeşitli yazılımlar kullanabilirsiniz.
Sıkışmış pikselleri tamir için de kullanabileceğiniz Rizone Pixel
Repair programı sizlere yardımcı olacaktır. Programı
Rizone Pixel Repair indir
bağlantısından alabilirsiniz.
1.
Programı açtıktan sonra tüm ekranı kaplamak için Dead Pixel Locator
bölümündeki tüm renklere tıklayarak ekranınızı inceleyin. Eğer ölü
ya da sıkışmış bir piksel varsa ekranı kaplayan renkten farklı
renkte bir nokta göreceksiniz.
2.
Sorunlu pikselin yerini tespit ettikten sonra tespit ettikten sonra
Color Mode başlığı altındaki renk modlarından birini tercih edin ve
GO! butonuna tıklayın.
3.
Açılan küçük pencereyi sorunlu pikselin üzerine getirin ve bekleyip
pikselin düzelmesi için dua edin çünkü sorunun çözülmesi için şansa
da ihtiyacınız var
Baskı Yöntemi
Malzemeler: ucu çok da sivri olmayan kalem gibi bir şey (örneğin ucu
sivriltilmemiş bir kurşun kalem), yumuşak bir bez
1.
Ekranınızı kapatın.
2.
Yumuşak bir bezi kullanacağınız objenin ucuna sarın.
3.
Sorunlu pikselin üzerine oluşturduğunuz objenin ucuyla bastırın.
Ancak başka noktalara bastırmamaya dikkat edin yoksa başka
piksellerde de sorun çıkabilir.
4.
Baskı uygularken ekranı açın.
5.
Baskıyı kesin ve eğer işe yaramışsa pikselin düzeldiğini
göreceksiniz.
Tıklatma Yöntemi
1.
Ekranı açın ve arka plan siyah olacak şekilde ayarlayın.
2.
Sivri uçlu olmayan bir kalem alın ve ucuyla sorunlu piksele nazik
bir şekilde tıklatmaya başlayın. Başlangıçta ekrana dokunduğunuz
noktada kısa süreli hafif bir beyazlık görecek kadar baskı
uygulayın.
3.
Piksel düzelene kadar 5-10 tıklatma aralıklarla baskıyı artırın.
4.
Piksel düzeldikten sonra yazılım adımında bahsedildiği gibi program
ile sorunlu piksel var mı yok mu tekrar kontrol edin.
Isı Yöntemi
Bu yöntem geniş rengini kaybetmiş ya da kararmış alanlarda özellikle
de daha çok notebooklarda işe yaramaktadır. Bu yöntemde notebook
uzun süre açık kalacağından ısınmayla ilgili başka problemler yaşama
riski olduğunu dikkate alın
Manyetik alan etkisi yoktur !...
LCD paneli, resmi ekranda oluşturmak
için Tüp (CRT) gibi ışın taraması yapmaz. Bu nedenle manyetik alan
etkisi yoktur. Degauss, yani demanyetize problemi yoktur.
Yeni versiyon LCD cihazlarda geniş
seyredebilme açısı vardır.
En uygun izleme açısı - uzaklığı
3
X Ekran yüksekliği
Ekran yüksekliğinin Üç katı kadardır.
Leke/Gölge (Burn-in) Problemi ;
Sabit görüntü LCD panel ekranında kalıcı hasarlara neden olabilir.
Ekranda hücre yanmalarından dolayı leke bırakabilir. Hareketsiz
görüntünün ve ekranın parlaklık seviyesi ve ayrıca hareketsiz
görüntünün ekranda kalma süresi, bu lekenin geçicimi, kalıcımı
olacağına etki eden faktörlerdir.
Uzun süreli resimler ekranda hayali bir görüntü takılmasına neden
olabileceğinden LCD panelin tamamında veya bir bölümünde sabit
görüntünün 2 saatten daha fazla tutulması tavsiye edilmez. Bu
görüntü takılmasına ekran yanması da denir. Ekrandaki görüntü
takılmalarını engellemek için hareketsiz görüntü ekrandayken
parlaklık ve kontrast değerlerinin düşük bir seviyeye ayarlanması
uygun olur. Yukarıdaki ekran yanmasından dolayı ekranda oluşan hasar
garanti kapsamı dışındadır ve imalatçı firmalar bu durumu kullanım
kılavuzlarında ve kataloglarında uyarmaktadırlar.
“Oyunlar da veya bilgisayar da uzun süre durağan resimlerin
görüntülenmesi kısmi görüntü izi oluşturabilir. Bu etkiyi önlemek
için, durağan görüntüleri görüntülerken ‘parlaklık’ ve ‘kontrast’
derecelerinin azaltılması tavsiye edilir.”
KONTRAST ORANI
Kontrast oranı, bütün üretici ve tüketiciler için büyük bir
pazarlama aracıdır. Kontrast oranı ekranın en parlak, beyaz valuse
ve koyu siyah değerleri arasında karşılaştırmalı bir fark ile
ilgilidir. Bir kural ile daha yüksek bir kontrast oranı istenmekle
birlikte, daha az yaygın olan alt uç modelleri için 700:1
standardının yanında pek çok uzman, kontrast oranı olarak 1000:1
veya daha iyi bir seviyeyi tavsiye etmektedir. Bazı teknolojiler,
biraz abartılı olmakla birlikte dinamik kontrastı 3000:1 ve
üzeri kontrast oranları kontrol etme yeteneğine sahiptirler.
PARLAKLIK
Parlaklık, LCD monitör ekranının parlak beyazlık ölçüsüdür.
Genellikle LCD monitörler, rahat kullanım için çok parlaktır ve
üzerindeki ekran (OSD) ayarıyla parlaklığını ayarlayarak kullanılır.
Bu durum daha iyi bir kontrast oranı ve karanlık sahneler için
yararlı olmaktadır. Fakat yüksek parlaklık iyi bir görüntü elde
etmede gri tonları arasında ayrımı yapma zorluğunu getirir.
LCD Monitörlerde YAŞAM SÜRESİ
Kullanım yaşam süresi genellikle saat olarak belirtilir. Bilindiği
üzere CRT monitörler 15.000 - 25.000 saatler arasında yaşam
ömürlerine sahiptiler. Parlaklık oranı ortalama olarak % 50 lerde
kullanıldığında arka ışık kaynağı incelenip dikkate alınarak, LCD
monitörlerdeki kullanım süreleri, 50,000 saattir diyebiliriz.
LCD monitör, devreler halinde bölünebilir.
Bu devrelerin resimleri ile birlikte monitör devre şema ve
fonksiyonlarını açıklayacağız.
Önce bağlantı portları hakkında bilgi aktaralım
HDMI (Yüksek Tanımlı Multimedya
Arayüzü) herhangi bir set üstü cihaz (örneğin dijital uydu alıcısı
gibi), DVD oynatıcı, A/V alıcı gibi ses ve görüntü kaynağı bir cihaz
ile ses veya görüntü monitörü (dijital televizyon cihazı gibi)
oynatıcı bir cihaz arasında kullanılan, endüstrinin desteklediği
sıkıştırılmamış tümüyle dijital ilk
sinyal arayüzüdür.
HDMI standart,
geliştirilmiş(enhanced) ve yüksek tanımlı (high-definition) video
sinyalleri ile, tek kablodan çok kanallı dijital ses sinyallerini
destekler.
Tüm ATSC HDTV standartlarına ve 8-kanallı dijital audio desteğine
ayrıca gelecekteki geliştirmeler ve gerekler için yedek bir bant
genişliğine de sahiptir.
HD Televizyonlar halen HDMI‘ ın sahip olduğu 5 Gbps bant
genişliğinin 1/2'den az bir kısmını kullanmaktadır. Sahip olduğu
yedek kapasite sayesinde HDMI öngörülebilir gelecekte söz konusu
olabilecek teknolojik gelişmelere de uyum sağlayabilecektir.
HDMI mevcut 720p, 1080i, 1080p gibi tüm HDTV video formatlarını ,
480p gibi EDTV formatlarını NTSC veya PAL gibi standart video
formatlarını destekleyebilir.
HDMI gerekli kablo performansını
belirlemiş ancak en fazla kablo boyunu tanımlamamıştır. Beklenen en
uzun kablo boyu 15m dolayındadır.
HDMI Konnektör pin Konfigürasyonu |
NO |
Fonksiyon |
NO |
Fonksiyon |
1 |
D2_RX2+ |
11 |
D2_RXCLK GND |
2 |
D2_RX2 GND |
12 |
D2_RXCLK |
3 |
D2_RX2- |
13 |
No connection |
4 |
D2_RX1+ |
14 |
No connection |
5 |
D2_RX1 GND |
15 |
HDMI_DDC_SCL |
6 |
D2_RX1- |
16 |
HDMI_DDC_SDA |
7 |
D2_RX0+ |
17 |
HDMI_DDC_GND |
8 |
D2_RX0 GND |
18 |
HDMI VCC (5V) |
9 |
D2_RX0- |
19 |
Ident_HDMI |
10 |
D2_RXCLK+ |
20 |
Common GND |
Veri öğeleri çeşitli
şekillerde işlenir ve sunulan kontrol verileri 2 bit, 4 bit ya da
paket olarak TMDS kodlayıcı veri veya video verilerini TMDS kanal
başına 8 bit. Kaynak olarak kodlar.
HDMI Konnektör Bağlantı Mimarisi
HDMI bağlantısı gösterildiği gibi üç TMDS arayüz Veri
kanalı ve bir tek TMDS kanal TMDS Saati kanalı sürekli olarak
çalışan iletilen video piksel oranı. Her döngüsü sırasında TMDS
Saati kanalı, her üç TMDS veri kanalları gönderir 10-bitlik bir
karakter. Bu 10-bit kelime birkaç birini kullanarak kodlanmış.
farklı kodlama teknikleri. Kodlama mantığı giriş akışı, video piksel
içerecektir. paket ve kontrol verileri. Paket veri, ses oluşur,
yardımcı veri ve ilişkili hata düzeltme kodları.
DVI
aslında Digital Display Working Group tarafından
analog ve digital arayüzlerin tek
konnektörde biraraya getirilmesi amacıyla ortaya konmuş bir
spesifikasyondur.
DVI, Transition Minimized Differential Signaling (TMDS) adı verilen
bir arayüzü kullanmaktadır. Basitçe tanımlamak gerekirse bir DVI
portundan
dijital veri aktaran birimdir.
DVI spek’leri en az bir TMDS "linki" öngörür. İkili link ya da iki
TDMS kanalı olan DVI spekleri de vardır. Tek linkte üç veri kanalı
(RGB) bulunur.
DVI nasıl çalışır ?
Bir PC’ nin bir görüntü sinyalini nasıl üretip aktardığına bakarak
daha iyi anlatabiliriz. Halen bilgisayarın çoğunda LCD ekrana giden bir
VGA portu bulunmaktdır. PC’ lerde 0’ lar ve 1’ lerden oluşan digital
sinyaller üretir. Oysa tipik bir katot ışınlı CRT resim tüpü sadece
analog işaretleri işleyebilmektedir. Bilgisayarın dijital sinyallerini
ekranın gerek duyduğu analog sinyallere çevirme işini ekran kartı (VGA
bağlantısı) yapmaktadır. Burada DVI ‘nin bir işi yoktur.
Ancak, çok kişi artık LCD ekranlara geçmeye başladı. LCD ekranların
hepsi dijital olmasına karşın halen birçoğunda DVI bağlantısı yoktur.
DVI bağlantısı olmadıkça görüntü kalitesi olması mümkün olandan daha
kötü olmaktadır. Çünkü bilgisayarda bulunan ekran kartı önce sinyalleri
analoğa (VGA) çevirip, LCD ekrana gönderiyor. LCD ekranın da onu alıp
yeniden dijitale çevirmesi gerekiyor. Sonuçta bu digitalden analoğa ve
analogdan dijitale fazladan yere iki defa yapılan dönüştürme sonucu,
mesela “1” “0.935” ya da “1.062” haline dönüşebilir. Çok para verip LCD
ekran aldığınız halde görüntünüz daha iyileşmez. İki digital cihazın
analog VGA bağlantısı için gereksiz iki A/D – D/A dönüşümü olur.
İşte DVI’nın gereksinimi bu noktada başlıyor. Artık şimdi yeni üretilen
ekran kartlarının çoğunda hem DVI hem de VGA portları var. DVI olmayan
LCD ekranlar ile DVI olanlar arasındaki görüntü kalitesi farkı düşük
çözünürlüklerde çok azdır. Ancak çözünürlük arttıkça kalite farkı birden
ortaya çıkmaktadır. DVI buradaki kaybı tümüyle ortadan kaldırmaktadır.
DVI portundan aynı zamanda audio
sinyalleride taşınır.
DLNA Nedir ?
Wireless DLNA, kablosuz TV değildir.
DLNA, bilgisayarda paylaşıma sunulan
Resim, Müzik ve Video
dosyalarını Televizyonunuzun ekranından
gezebilmeye ve izlemeye yarayan protokolün adıdır.Siz TV’den bu işleri
gerçekleştirirken bilgisayar başka işler için kullanılabilir.
DLNA Sistemini çalıştırmak için neler gereklidir ?
1-
DLNA
fonksiyonunu kablolu olarak kullanmak için:
Modem veya access point, network kablosu gereklidir.
2-
DLNA
fonksiyonunu kablosuz kullanmak için:
a.
WIS09ABGN Wireless USB Adaptör (haricen satılır, ürünün kutusundan
çıkmaz)
b.
Kablosuz modem veya Kablosuz Erişim Noktası
Günümüzde birçok evde artık ADSL yaygın olarak kullanıldığından, evde
bulunan ADSL modem DLNA fonksiyonunu kullanmak için yeterli olacaktır.
DLNA özelliğinin çalışabilmesi için internet bağlantısı gerekmez, modem
internete bağlı olmasa bile DLNA özelliği çalışacaktır.
DLNA Nasıl çalışır ?
1) Kablosuz olarak kullanmak için Kablosuz
LAN Adaptörü televizyonun USB portuna bağlanır, eğer kablolu
kullanılacaksa TV LAN çıkışı modeme network kablosu ile bağlanır.
2) Bilgisayar modeme bağlanır (kablolu veya
kablosuz).
3) Televizyonla birlikte gelen PC Share
Manager programı bilgisayara yüklenir.
4) PC Share Manager programından
paylaşılmak istenen resim, müzik ve video klasörleri paylaşıma açılır.
5)TV
menüsünden bilgisayarda paylaşıma açılan klasörler gezilir ve
istenilen dosya çalıştırılır.
DLNA Ne değildir ?
DLNA,
Bilgisayarın ekranındaki görüntünün aynısını TV ekranına yansıtan bir
sistem değildir.
Örneğin: “Bilgisayarınızdaki sunum
dosyasını TV ekranında görüntüleyemezsiniz !”
32" Lcd
Tv
Power, Main Board, Panel(with Inverter)
40" Lcd
Tv
Power, Main Board, Panel(with Inverter)
Güç Kaynağı (SMPS) PWB
Şebeke gerilimi AC 220 Volt Güç Kaynağına uygulanır. AC gerilim
filtre bobinlerinden geçtikten sonra köprü redresör diyotlarının 2 x AC
ayaklarına geldiği multimetre ile test edilir.. Stand-By da iken power
devre çıkışından 5 volt üretilir, bu gerilim mutlaka görülmelidir. Bazı
cihazların SMPS besleme gerilimleri geri besleme(opto-cuplor) ile
çıkış ON-OFF ve çıkış gerilimi seviye kontrolü yapılmaktadır. Bu tür güç
kaynaklarının çıkış gerilimleri ölçülürken 5 volt ve 3.3 volt gözlenir
fakat diğer 12 volt ve 24 volt gibi gerilimler söndürülme işlemi
yapıldığından görülmezler. Geri besleme devresi yok ise bütün gerilimler
aktiftir.
LCD TV. Konnektör Pin Çalışma Gerilimleri
CRT Tüplü Televizyonlarda dönüşüm olmadan, herhangi bir
çözünürlükte resim görüntüleyebilirsiniz fakat, LCD televizyon
cihazlarında ölçekleyici bir çeviriciye ihtiyaç duyulmaktadır.
Bilgisayardan gelen görüntüleri LCD televizyonun kabul etmesi ve
göstermesi için LCD düz panel ekran üzerinde ölçekleyici IC entegreye
ihtiyaç duyulur ve bu işlemi Scalar IC devresi yapar, bu devre çok
önemlidir.
SCALAR IC - SVPTMPX56 sisteminin uygulanması, önemli
avantajları
1.
256-pin QFP paketi
2. İki CVBS ve bir S video, iki HD YPrPb destekler bileşeni veya
PC RGB girişi ve bir adet 24-bit dijital giriş portu
3.
Dijital giriş portu ya biri 24-bit portu olarak, yada iki adet 8
destekten biri 16-bit modunda
4.
4 kanal ADC bağlantı noktası.
a.
HD / SD analog CVBS / Svideo / Komponent video giriş modları için,ve HD
D1/D2/D3/D4 modları
b.
PC RGB giriş modları için. PC oto modu / otomatik saat fazı tespiti.
5.
LVDS "tek" bağlantı noktası, SXGA çıkış çözünürlüğü destekleyen dahili
1280x1024
6.
Desteklediği HD YPrPb de-interlace modu ve 3D tarak video modu.
7.
Picture-in-Picture modu ve Resim-Picture modu desteklenir.
8.
SCART destek modu
9 -
Built-in iki hareket uyarlamalı de interlacers
10.
4 Resim Ölçekleme Modu
SCALAR IC - SVPTMPX56
sisteminin önemli avantajları
NTSC / PAL / SECAM Video Decoder
* Entegre TCD3 NTSC / PAL / SECAM 3D
tarak video decoder bir analog TV sinyali alır ve dijital formata
dönüştürür. Uygulanan analog TV sinyali, kompozit, S-Video, ya da RF
bileşen formatında olabilir.
* Otomatik Kazanç Kontrolü (AGC) vardır ve bir 10-bit ADC.
girişi ile örneklenmiştir.
* NTSC, PAL, SECAM, ve tüm ileri
modları tanır.
* Decoder Macrovision, giriş
sinyalini algılar ve otomatik olarak tanımlanır.
* Ayrıca WSS giriş algılama desteği vardır.
* 3D taramasında parlaklık sırasında
yüksek çözünürlüklü (Y) ve renklilik (C) ayrılması filtre edilir.
* Resim bloğu ve PIP bloğu, Analog
Front End (AFE) aracılığıyla sinyal ve TV dekoder aracılığıyla işlenir.
* Televizyon dekoder bir hareket dedektörü ile donatılmıştır. İyi
bir resim içeren hareket alanlarını belirlemek zamansal ve uzamsal
(2D-filtre) tespiti yapılarak karıştırma işlemi gerçekleştirilir.
* Tercih edilen video formatından süzülmüş sinyal üretmek için bir
ölçekleyici aracılığıyla SVP ™ EX dijital
yakalama portları,, 480i, 480p, 1080i ve 720p desteği, SXGA
(1280x1024x60) çözünürlük gerçekleştiriliyor.
* PIP blok devresi, bir dijital sinyal kabul eder, ve bir tercih
yapar Resim Ana blok gibi biçimi. 3D Digital ile donatılmış değildir
* Comb Filter / TV-decoder, ve basit bir gürültü azaltma devresi
vardır.
* Scalar tüm durumlarda, sinyal
ölçekleyici durumundadır.
* 1080i modu altında, SVP ™ EX Bob modu desteği ile
(de-interlace)
uyumlu çalışma imkanı sağlar.
* PC gereksinimleri için, SVP ™ EX SXGA (1280x1024x60p) çıkışına
kadar çözünürlüğü destekler.
Ses İşlemcisi, AMPLİFİKATÖR, Hoparlörler ses
devresini oluşturur.
Cihazda herhangi bir ses varsa, ses yolu izlemesi;
(Ses sinyali giriş bölümü, ses işlemcisi, amplifikatör ve
çıkış hoparlörleridir.)
3D Teknolojisi Nedir ? Nasıl Çalışır ?
3D ya da “Stereoskopi”, beynimizin üçüncü
bir boyutu nasıl algıladığına yapılmış bir atıftır. Gözlerimiz,
birbirleri arasında yaklaşık olarak 50 - 75 mm mesafeye sahiptir, yani
her göz dış dünyayı biraz farklı bir açıdan görür.
İki taraftaki görüntü, küçük bir farklılık
dışında birbirine çok benzer olmalıdır.
Birbirinden çok az farklı olan iki görüntü
beyne gider, ki bu noktada bu ufak farklılığı dengelemek için çok fazla
geometrik işlem gücü gereklidir. İşte iki resim arasındaki bu ufak
farklılık, 3D denilen teknolojidir. Yani beynimiz, aynı şeyin iki farklı
perspektifini alıp bu iki perspektifi dengelemesiyle gerçekleşmektedir.
Günümüz modern 3D teknolojisi de bu işlemi
tekrarlamaya çalışmaktadır. Bütün 3D gözlükler ve projektörler,
her bir gözün farklı perspektifler ile beslenmesini sağlamaya
çalışmaktadır.
Evet, bir bakıma kolaydır. Beynin iki
farklı görüntü arasındaki perspektif farkını algılaması, matematik ve
geometri sayesinde tüm açıları algılayıp görüntüleri eşitlemesi çok
kolay. Zor olan şey ise, bütün bunları kamera ile yapmak ve görüntüyü
katletmeden her bir göz için farklı görüntüleri sağlamaktır.
3D’nin altında yatan mantık aslen çok basittir. İnsan, iki gözü ile
aldığı görüntüyü beyninde birleştirerek ideal görüntüyü elde eder. 3D
neticede bakılan objelerin derinlik hislerinin de algılanmasıdır. İdeal
3D görüntü özel yapılmış 3D gözlükleri ile izlenilebilir. Sinemalarda
verilen 3D gözlükleri basit bir yapıyla imal edilmişlerdir.
CCFL İNVERTERLER;
Anakarttan aldığı besleme gerilimini LCD panel arkasındaki floresanın
ışıyabileceği yüksek voltaj seviyesine yükselten (AC 400 - AC 1600V) ve
anakarttan aldığı komutlara göre LCD ışığının açma-kapama ve ışık
şiddeti, uyku modu gibi özelliklerini düzenleyen, LCD kapak içerisinde
genellikle LCD’ nin alt yada üst kısmına yatay döşenmiş pozisyonda
bulunan elektronik devredir.
PWM
Pulse-width modulation
(PWM, Darbe genişlik modülasyonu) ;
Üretilecek
olan darbelerin, genişliklerini kontrol ederek, çıkışta üretilmek
istenen analog elektriksel değerin veya sinyalin elde edilmesi
tekniğidir. Üretilen kare dalga darbe sinyallerinin genişliklerinin
oratalaması, çıkışta üretilecek olan analog değerin elde edilmesini
sağlar. PWM’in en önemli avantajlarından birisi sayılsal’dan analog’a
dönüştürme işlemini oldukça basit bir yapı ile sağlamasıdır.
Burada darbe genişlik sinyali değiştiğinde, lambanın ışık şiddeti de
değişecektir. PWM ile üretilebilecek olan çeşitli oranlar aşağıda
verilmiştir. Bu sayede mikro denetleyici tarafından kontrol edilen basit
bir analog sistem elde edilmiş olur.
Elbette üretilen siyalin frekansıda göz ardı edilmemelidir. Çok düşük
bir frekans ile üretilen darbe sinyalleri ve bunlarla kontrol edilen bir
lambada, lambanın yanma ve sönme zamanları hissedilebilecektir. Bu durum
size ışığın şiddetinin değişikliğinden daha çok, titreme şeklinde
görünecektir.
Bunu engellemek için anahtarlama frekansı yükseltilmelidir. Genellikle
uygulamalarda, 1kHz – 200kHz arasındaki frekanslarda çalışılır. LCD
flouresan devrelerinde frekans yüksektir ve titreme hissedilemez.
İnverter Devre Şeması
FAN7310 IC
CCFL trafonun özelliklerine bağlı olarak
30kHz
ile
250kHz
arasında bir faz kayma kontrolü yapılmaktadır.
NO |
İSİM |
AÇIKLAMA |
NO |
İSİM |
AÇIKLAMA |
1 |
OLP |
AÇIK LAMBA KORUMASI |
11 |
BCT |
KAPASİTİF IŞIK PATLAMA ZAMANLAMASI |
2 |
OLR |
AÇIK LAMBA YÖNETİCİSİ |
12 |
RT |
REZİSTANS ZAMANLAMA |
3 |
ENA |
GİRİŞ KONTÇ (On-off) 0,7V- |
13 |
CT |
KAPASİTİF ZAMANLAMA |
4 |
S_S |
YUMUŞAK START |
14 |
OUTD |
N KANAL MOSTET SÜRÜCÜ ÇIKIŞI |
5 |
GND |
ANALOG ŞASE |
15 |
OUTC |
P KANAL MOSFET SÜRÜCÜ ÇIKIŞI |
6 |
REF |
REFERANS VOLTAJI (2V5) |
16 |
PGND |
POWER ŞASE |
7 |
ADIM |
ANALOG IŞIK KONT. GİRİŞİ (0-5V) |
17 |
VIN |
POWER GERİLİM GİRİŞİ |
8 |
BDIM |
IŞIK AYAR GİRİŞİ |
18 |
OUTA |
P KANAL MOSFET ÇIK.SÜRÜCÜ KISMA |
9 |
EA IN |
HATA AMP. GİRİŞ (Trafo Koruması) |
19 |
OUTB |
N KANAL MOSFET ÇIK.SÜRÜCÜ KISMA |
10 |
EA OUT |
HATA AMP. ÇIKIŞI |
20 |
SYNC |
SENKRONİZASYON GİRİŞİ |
FAN7310 IC ile CCFL Lambalarını sürmek için tam köprü gelişmiş faz
denetimi kullanılmıştır. Her iki sürücü ayakları arasındaki fark hemen
hemen sıfırdır. IC çıkış sürücüleri 4 adet Mosfeti tetiklemektedir.
Mosfetler değişik zamanlarda iletime geçerler. Her iki grup mosfetler
yarım köprü şeklinde sürülürler.
|